Hjelpeside for mobil-app
Problemer med appen?
Kjappe punkter du kan prøve først, som løser de vanligste problemene:
- Sjekk at Wifi eller mobildata er PÅ, og at du har nettforbindelse (prøv å bruke nettet).
- Hvis lyden svikter: Sjekk at lyden på telefonen er skrudd opp (medievolum).
- Prøv å velge en annen radiokanal, i tilfelle problemet kun gjelder favorittkanalen din.
- Sjekk om det er noen andre apper på telefonen din som er åpne i bakgrunnen. De kan sperre for radioappen. Prøv å stenge alle andre apper.
- Prøv å slå telefonen helt av. Slå den på igjen og vent til den er klar før du starter appen på nytt.
- Sjekk om det kommer lyd fra de andre appene dine, prøv for eksempel å spille musikk eller se en youtube-video. Hvis det ikke kommer lyd fra musikk eller video, er noe galt med innstillingene på telefonen.
- Sjekk om tillatelsene for appen er skrudd på i telefonens innstillinger: Åpne innstillinger på telefonen («tannhjulet») og velg Apper/varsler. Velg så radio-appen. Klikk på Rettigheter/tillatelser og sjekk at de er slått på. (Innstillinger>Apper>Radiomannen>Rettigheter)
- Hvis ingenting hjelper, kan det være verdt et forsøk å avinstallere appen og deretter installere den på nytt fra app-butikken.
- Sjekk om du har den nyeste app versjonen og om du eventuelt må oppdater appen:
Mange telefoner håndterer avspilling av lyd på forskjellig måte. Radiomannens app er tilpasset for å virke på hundrevis av forskjellige systemversjoner, og oppdateres stadig med nye forbedringer.
Men strømming av direkte lyd er veldig følsomt for påvirkninger fordi vi ikke kan bufre (forhåndslagre litt lyd) før den spilles av. Derfor er radiostrømming mer avhengig av stabil databehandling enn for eksempel avspilling av nedlastbare sanger i en musikk-app.
Hakking og brudd i lyden
Dette skyldes i de aller fleste tilfeller en av to forhold:
1: Nettforbindelsen er treg eller ustabil
Et lite opphold i nettforbindelsen vil straks høres i radiostrømmen. Korte brudd i nettforbindelsen kan for eksempel skyldes dårlig signalstyrke eller at for mange andre enheter og apper laster data samtidig fra samme nettverk. Løsning: sjekk at du har en jevn og stabil Internett-forbindelse med en hastighet på minst 128 kB/sek ( minst 0,128 MB ).
2. Prosessoren i telefonen er opptatt med andre oppgaver (apper) i tillegg til lydavspillingen, og prioriterer ikke å strømme lyden med høy nok bitrate (fart) fordi den fordeler ressursene likt mellom oppgavene. Løsning: Slå helt av (lukk) andre apper som ligger i åpne bakgrunnen. Apper kan bruke systemressurser selv om de er lagt ned i bakgrunnen, eller i «dvale», og ikke vises på skjermen. Hvis du er i tvil om appene blir helt lukket, kan du eventuelt starte telefonen på nytt.
I enkelte tilfeller kan hakking forekomme på en spesifikk radiokanal (eller flere) mens andre spiller fint. Send gjerne et tips om en problematisk kanal til [email protected].
Spille radio i bakgrunnen
Appen vil fortsette å spille selv om skjermspareren slår av skjermen. Den kan også kjøre i bakgrunnen og spille radio mens du bruker en annen app i forgrunnen på telefonen. (På tidligere Android-versjoner: trykk på hjem-knappen (sirkel), IKKE bruk tilbake-knappen (trekant) for da vil appen slåes av.
Ingen lyd / svak lyd
Forsøk å velge kanal på nytt, eller lukke og åpne appen på nytt.
Eventuelle andre ting du kan sjekke:
● Er lyden (Medievolum) på enheten din skrudd opp?
● Har du svak internett-forbindelse?
● Hvis du sender lyden med bluetooth til f.eks. en ekstern høytaler; -er bluetooth ’tilkoblet’ på begge enhetene, og er lyden på høytaleren skrudd opp?
● Får du lyd fra de andre appene dine?
Noen kanaler (særlig de mindre lokalradioene) kan være stumme i perioder (appen spiller, men kanalen sender ikke).
Som en nødløsning kan det eventuelt være verdt et forsøk å avinstallere appen og så installere den på nytt.
Radiokanalene er vanligvis bare tilgjengelige innenfor Norges grenser (og Svalbard). Den er ment for bruk i Norge.
Pass på å holde radio-appen oppdatert. Småfeil blir rettet og kanaladresser stadig oppdatert.
Hvis ingenting hjelper
Hvis du har sjekket og forsøkt alle tipsene på denne hjelpesiden og stadig opplever problemer:
Jeg forsøker å rette alle feil som dukker opp. Ditt problem blir kanskje rettet i en senere versjon, så jeg håper vi høres igjen.
Det vil være til stor hjelp med en melding til [email protected] som inneholder en kort beskrivelse av problemet, samt hva slags telefon og operativsystemversjon du har.
Lenker
Hjemmeside:
https://radiomannen.no
Radio app for Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=no.radiomannen.norskradioapp
Radio app for iPhone/iPad:
https://apps.apple.com/no/app/norsk-radio-app-radiomannen/id1501958125?mt=8
Ha en super dag!
Radiomannen